Instagram Reels, een van de nieuwste feature van dit platform. Met Instagram Reels kun je korte video’s opnemen, bewerken en delen. Als je het kent zal het je misschien doen denken aan TikTok en daar kun je het zeker mee vergelijken. Dit is ook wel meteen waarom niet iedereen zo enthousiast is over Instagram Reels. Vooroordelen als: is dat niet alleen voor kinderen, moet ik dan dansjes gaan doen voor de camera of dat is toch helemaal niet professioneel? Heel begrijpelijk, want dat zijn wel de dingen die TikTok bekendheid hebben gegeven en waar Reels dus op inspeelt. Toch ben ik van mening dat je deze nieuwe feature ook heel goed zakelijk kunt inzetten, je moet alleen even weten hoe.
De opties van Instagram Reels
Reels is eigenlijk niets meer of minder dan een optie om video’s mee te maken en bekijken. Je kunt hiermee video’s van maximaal 15 seconde maken. Deze kun je plaatsen in je stories maar je kunt ze ook delen op je feed, de plek waar normaal je foto’s te vinden zijn. Zodra je jouw eerste Reels hebt geüpload krijg je ook een aparte ‘Reels feed’. Iedereen die je volgt kan dan in dit overzicht al jouw Reels video’s bekijken. Daarnaast kunnen nieuwe mensen jouw Reels ontdekken door middel van de hashtags die je gebruikt, wel alleen als je een openbaar profiel hebt.
Dit zijn alle opties die je hebt als je een Reel gaat maken via Instagram
- Een video van maximaal 15 seconden maken
- Nieuwe video’s in Instagram opnemen of al eerder gemaakte video’s uit je filmrol gebruiken
- Bepaalde stukken uit je video gebruiken of juist verwijderen door deze te selecteren
- De video versnellen of vertragen
- Muziek vanuit Instagram toevoegen aan je video
- De effecten van Instagram stories gebruiken zoals GIFjes en stickers
- Teksten toevoegen in je video
- Met de handsfree functie jezelf van een afstand filmen, je hoeft de record knop niet ingedrukt te houden
- Filters of een green screen effect gebruiken
Wat kun je met Reels?
Reels is dus afgeleid van TikTok en hiermee werden vooral challenges en dansvideo’s opgenomen. Bepaalde filmpjes gingen dan viral en iedereen deed via een video deze specifieke dansjes of uitdagingen na. Dit is wat er in het begin ook vooral gebeurde op Instagram Reels. Mensen maakten dezelfde soort video’s of plaatsen hun TikTok video’s simpelweg door op Instagram Reels. Toch begint daar nu ook echt een verschuiving in te komen en dat biedt kansen.
Zo zijn er steeds meer bedrijven en ondernemers die het nut maar ook het plezier van Instagram Reels hebben ontdekt. Ze delen bijvoorbeeld nuttige tips over hun niche, informatie over hun bedrijf of zetten hun eerder gemaakte content om in korte video vorm. Dat is dus wat jij ook kunt doen via Reels. In principe is alles mogelijk met Reels en zijn er niet echt ‘regels’ waar je aan moet voldoen. Het is natuurlijk voor ieder bedrijf anders, wat is je doelgroep, wat wil je uitstralen als merk, dit speelt allemaal mee. Voor de ene ondernemer kan Reels heel goed werken om meer de persoonlijke connectie aan te gaan, dan kun je prima een grappig filmpje opnemen of een dansje doen. Dit zal echter niet voor iedere ondernemer of ieder bedrijf passend zijn, kijk dus vooral wat voor jou werkt.
Reels zakelijk gebruiken
In principe kun je Reels net zo inzetten als dat je doet met een Instagram post of story, alleen de vorm is anders. Je hoeft het wiel niet uit te vinden en kunt content prima recyclen. Wat voor content slaat aan bij je volgers: persoonlijke verhalen, informatie over je product, praktische tips? Deze punten ga je dan gewoon omzetten in een Reel. Denk niet te moeilijk, het is maar een filmpje van 15 seconde, ingewikkeld hoeft het dus niet. Natuurlijk kun je er een heel project van maken maar dit hoef je niet meteen van jezelf te verwachten. Ga gewoon eens experimenten met wat werkt voor jou, de Reels worden dan vanzelf beter en je wordt er sneller in.
Waar Reels heel goed voor in te zetten is het vergroten van je online bereik. Omdat Reels een nieuwe functie is ‘pusht’ Instagram deze content. Dit houdt in dat Instagram eerder Reels vertoont dan bijvoorbeeld een foto die is gepost. Dit is zodat zoveel mogelijk mensen de nieuwe functie gaan ontdekken en gebruiken. Dit kun je dus in je voordeel laten werken. Zodra jij consistent aan de slag gaat zal je content sowieso meer mensen gaan bereiken. Wie weet zit daar wel jouw toekomstige ideale klant tussen.
Nu je weet hoe Reels werkt en wat het voor je kan doen is het tijd om er zelf mee aan de slag te gaan. Om je op weg te helpen zal ik hieronder een aantal voorbeelden geven hoe je Reels zakelijk kunt gaan inzetten.
- Deel waardevolle tips, jouw expertise. Dit kan door iets aan je volgers te vertellen maar Reels leent zich ook perfect om met tekst te werken.
- Een kijkje achter de schermen. Laat zien hoe een werkdag in jouw bedrijf eruit ziet, wie er allemaal werkt bijvoorbeeld.
- Laat het proces zijn. Als je een product maakt is het heel interessant om je volger mee te nemen van begin tot eind in het maakproces van je product, van grondstof tot eindproduct. Reels leent zich namelijk heel goed voor dit soort ‘proces’ video’s omdat je makkelijk kleine stukjes video aan elkaar kunt plakken.
- Leg iets uit in je video, iets wat je klanten en volgers willen weten. Zo kun je laten zien hoe je jouw dienst bestelt of hoe jouw product werkt.
- Deel positieve reviews van klanten. Dit is natuurlijk altijd een goed idee, het geeft je potentiële klant vertrouwen en creëert verbinding. Je kunt een klant vragen een kort filmpje over zijn/haar ervaring op te nemen of je deelt geschreven reviews met een muziekje eronder.
- Deel inspiratie, dit kan zowel op zakelijk als persoonlijk gebied. Bepaalde muziek waarmee jij je goed kunt concentreren, een work out waar jij energie van krijgt voor je werkdag, mediteer jij of douche je koud? Dit zijn allemaal simpele dingen om te laten zien maar kunnen een ander wel inspireren en ze leren jou ook nog eens beter kennen.
Ben je geïnspireed om ook met Instagram Reels aan de slag te gaan en te ontdekken wat het voor je bedrijf kan betekenen? Laat me het vooral weten als je jouw eerste Reels hebt opgenomen of tag @contentbyrens, dan neem ik een kijkje.